Д-р Сюзън Кембъл е консултант по взаимоотношенията. Тя е автор на девет книги за връзките и разрешаването на конфликти, включително на последния бестселър „Какво е реално”, на който е основана и тази статия.
Д-р Кембъл участва в стотици международни конферецнии и е треньор на хиляди двойки и отделни индивиди. Тя е председател на организация с нестопанска цел, която е в класацията Fortune 500.
Гост-лектор е в Харвард, Станфорд и Калифорнийския университет.
Комуникацията между хората е многопластово „нещо”. Поради този факт, много от нас се чувстват неадекватни в опитите си да се разберат с другите. Всеки път, когато се опитваме да общуваме, има най-малко две нива на това: откритата комуникация, когато отсреща чуват думите и виждат жестовете и скритото послание, което е много по-свързано със значението на думите.
Второто ниво на комуникация е нещо, което обикновено пренебрегваме, защото нямаме „речник”, за да го преведем. Да разгледаме следния пример: когато Иван Петров влиза при офис асистента си Нешка, тя заявява: “Почти съм готова с Power Point презентацията; после трябва да преправя промо-то за търговското изложение и после, ако остане време, ще направя финансовия отчет от петък.” Това е откритото съобщение - малко информация за задачите и.
Какво е скритото послание? Нешка казва на шефа си, че е претоварена с твърде много задачи, така че е най-добре той да не иска нищо повече от нея за деня. Иван Петров приема и регистрира съобщението на две нива – чува думите и изпитва дискомфорт от тях, но като повечето хора, не е трениран да „разчита” източника на дискомфорта си и отговора е „Благодаря, че ми каза”.
ОТПУШЕТЕ КАНАЛИТЕ
Комуникация като тази оставя и двамата с усещане за непълнота и недовършеност. Така следващия път, когато разговарят, недоизказаното общуване ще се отрази на комфорта между тях и качеството на съвместната им работа. С времето, ако тези непълни комуникации се повтарят, техния съобщителен канал ще стане по-запушен. Ако Петров има по-добри умения
за общуване, той може да отбележи неловкото усещане, вместо да отговаря автоматично. Ако познава седемте ключа към истинската комуникация, той можеше да отговори: “Чувствам се неудобно от това, което каза. Искаш да кажеш, че не можеш да поемеш повече работа ли?”
Използвайки ключови фрази като „Това, което ми каза, ме кара да се чувствам...” дава възможност на Иван да изкаже мислите и усещането си спрямо чутото. Така може да обърне внимание на по-фините си реакции и да отговори по-автентично.
ИЗОБЛИЧАВАНЕ НА НАМЕРЕНИЯТА ЗА КОНТРОЛ
В изследванията си открих, че почти 90 на сто от цялата човешка комуникация идва от намерението за контрол (скрито или несъзнателно). Повечето от нас не са наясно кога искаме да контролираме ситуацията и кога изразяваме нашите чувства и мисли просто за обмен на информация.
Намерението за контрол се разкрива в много дегизировки:
• отричане, че чувстваш болка, когато си наранен;
• опит да впечатлиш другите;
• манипулиране, за да получиш каквото искаш;
• сговорчивост, за да се избегне кавга;
• лъжа, за да се защитят нечии чувства;
• опит да се разбере нещо, което не можем да знаем, вместо да живеем с неопределеността на ситуацията (например заключения или предположения за това какво означава поведението на някой друг);
• мълчание, за да се избегне конфликт;
• игра на сигурно, за да не се разклати лодката;
• опит да изглеждаме по-приобщени или улегнали отколкото се чувстваме.
Като погледнете този списък, ще забележите, че изброените модели са свързани с избягване на неудобните чувства (напр. безпокойство, загуба на контрол) или на нежеланите резултати.
Може ли да разпознаете себе си в един или повече от тези примери?
Ако е така, вероятно сте наясно, че този вид контрол не работи в действителност. Може да се придържаме към илюзията за контрол и да се опитваме да предсказваме или манипулираме резултата. Например, да опитаме да се почувстваме по-удобно, като предположим, че знаем как ще реагира някой друг спрямо нас. Но със сигурност НЕ МОЖЕМ ДА ЗНАЕМ неща, които се променят във времето.
Ако се фокусирате повече върху избягване на дискомфорта на “незнаенето”, отколкото върху общуването и истинското слушане на другите, вие не присъствате реално: вие сте в мислите си или в бъдещето. Опитът да се избегне несигурността е много стресиращ.
От друга страна, когато отпуснете захвата, оставите нещата да се разгърнат и обърнете внимание на това, което всъщност се случва (за разлика от това, което искате да се случи или от което се страхувате), вие сте естествено по-уверени.
Повечето хора дори не осъзнават факта, че по-голямата част от тяхното общуване идва от намерението за контрол. Не е чудно, че те често се чувстват разочаровани и извън контрол. Колкото повече се опитвате да контролирате нещата, толкова повече се чувствате извън контрол.
Когато сте по-съсредоточени върху създаването на добро впечатление, отколкото да изразите себе си автентично, засилвате страховете и тревогите си. Вие в известен смисъл, потвърждавате, че ако нещата не се развият според вашите надежди и планове, нищо няма да е наред. Това поставя благополучието ви на доста нестабилна почва.
Фактът е, че ще бъдете добре, но единственият начин наистина да откриете това и да се научите да си вярвате, е да рискувате да изразявате това, което искате, да казвате какво виждате и знаете и да изразявате себе си честно.
Започнете с тези 7 ключови фрази
“Като казваш това, чувствам ...”
“Искам ...”
“Имам някои неща за изясняване”.
“Заинтригуван съм.”
“Оценявам това, което ти...”
“Чуваме те, но имам различна гледна точка”
“Можем ли да поговорим за това как се чувстваме, във връзка със случилото се?”
“Искам ...”
“Имам някои неща за изясняване”.
“Заинтригуван съм.”
“Оценявам това, което ти...”
“Чуваме те, но имам различна гледна точка”
“Можем ли да поговорим за това как се чувстваме, във връзка със случилото се?”
Няма коментари:
Публикуване на коментар