д-р Добрина Добрева
Една древна мъдрост гласи, че човек е това, което мисли, с което се храни и
което диша. Очевидно става дума за личен избор, който всеки прави на база своя опит,
коефициент на интелигентност и не на последно място – от огромните масиви от информация,
която съзнателно или не, възприема.
В 21 век, известен като „Векът на информационните
технологии”, привидно изглежда много лесно да бъдеш добре информиран. Само с едно
щракване на мишката влизаш в царството на „чичко” Google, където те заливат потоци
достоверна и недотам достоверна информация от сайтове, блогове и рекламни послания. Не трябва да се подценяват и съветите от лавинонарастващия брой на медицински
и здравни списания, вестници и радио и телевизионни предавания на здравна тематика.
Авторитетното списание JAMA (издание на Американската медицинска асоциация),
публикува обширно ревю относно качеството на здравната информация, публикувана в
5941 здравни сайта и 1329 web-страници, използвани от потребителите в целия свят.
Критериите, по които са оценявани източниците включват точност и обективност на
информацията, разбираемост от потребителите без медицинско образование, дизайн и
използваните референтни статии. Авторите са установили, че от наблюдаваните източници
на здравна информация
70% имат проблеми с коректността и качеството
на информацията; 22% имат задоволителна оценка и само 7% са положително оценени.
Проблемът с интернет-базираната здравна информация става все по-значим тъй като
засяга в еднаква степен както пациентите, така и здравните специалисти.
Друг авторитетен здравен журнал, „Journal of Medical Internet
Research” нашироко обсъжда проблема дали лекарите са подготвени да комуникират с
пациенти, които идват за консултация предварително информирани от интернет с пространна
информация за реални или въображаеми заболявания.
От страна на лекарите преобладава мнението, че информацията, на която пациентите
им безпрекословно вярват, в големия процент от случаите генерира висока степен на
дезинформираност, което води до объркване, дистрес и последващите самодиагностициране
и самолечение.
От друга страна това променя като цяло и ролята на лекаря като меродавен източник
на здравна информация. Налага се нов подход към свръхинформирания пациент, за което
медицинските специалисти често не са подготвени.
Според авторитетите в тази област са необходими ефективни промени в здравната система по отношение
на
подобряване на комуникацията лекар-пациент.
подобряване на комуникацията лекар-пациент.
Няма коментари:
Публикуване на коментар